هاب خودروسازی در چابهار دوباره قوت گرفت؛ شهاب خودرو در سال "رونق تولید " بال و پری جدید می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار؛ تنها بندر اقیانوسی ایران در کرانه‌های دریای عمان، شمال اقیانوس هند واقع است، موقعیتی ویژه و اقتصادی برای دسترسی به مسیرهای اصلی تجارت دریایی و بازارهای بین‌المللی دارد و قادر است غول‌پیکرترین کشتی‌های جهان را بدون محدودیت در خود جای دهد، ویژگی‌هایی منحصر به چابهار در مقایسه با دیگر بنادر شمالی و جنوبی ایران که آن را “سوپاپ اطمینان ” بنادر ایران کرده است.

در سند بالادستی برنامه ششم توسعه و سند استراتژیک توسعه سواحل مکران، چابهار اهمیتی ویژه دارد و قرار است مأموریتی اقتصادی-بین‌المللی ایفا کند؛ تولید ۳۰ میلیون تن محصولات و مواد بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی، ۱۰ میلیون تن فولاد، استقرار حداقل ۲ میلیون نفر جمعیت و هابی جامع برای ترانزیت و صادرات و واردات، همه مأموریت‌هایی است که سواحل مکران به مرکزیت چابهار قرار است تا پایان سند استراتژیک توسعه سواحل مکران حداکثر تا ۱۰ سال آینده بر عهده گیرد.

یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های چابهار استقرار صنایع سنگین و استفاده از آب دریا برای تولید و موقعیت چابهار برای صادرات،تأمین مواد اولیه و ترانزیت آن‌هاست؛ علی‌اکبر ترکان دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خرداد ۹۳ از راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های تولید خودرو در آسیا در منطقه آزاد چابهار به‌واسطه دسترسی آسان چابهار به بازارهای هدف خبر داد.

خرداد ۹۳، آغاز فرآیند، شرکت‌ها توجیهی برای حضور ندارند

از سال ۹۳ عملاً تبدیل چابهار به یک قطب خودروسازی در دستور کار قرار گرفته است، ناگفته نماند قطب سوم خودروسازی از سال‌های پیش‌تر از ۹۳ و اواخر دهه ۸۰ برای رقابت با غول‌های خودروسازی ایران مطرح بوده و مکان‌های مختلفی از جمله اصفهان و سمنان و حتی شهر فرودگاهی امام برای آن در نظر گرفته‌شده اما به نظر می‌رسد به‌واسطه ویژگی‌های چابهار، این بندر محتمل‌ترین گزینه برای استقرار قطب سوم خودروسازی بوده و هست. عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، اوایل دوره ریاستش، مهرماه ۹۵، در یک نشست خبری گفت: ۴۰۰ هکتار زمین برای ایجاد هاب خودروسازی در چابهار در نظر گرفته شده و در حال رایزنی برای مشارکت شرکت‌های خارجی هستیم.

وی بابیان اینکه هدف ما تولید خودروهایی است که در سبد محصولات دو شرکت خودروسازی نیستد تصریح کرد: ۳۰ درصد این خودروها مصرف بازار داخل و بقیه صادر می‌شوند.

با این حال اما شرایط دلهره‌آور سیاسی اصطلاحاً پسابرجام برای شرکت‌ها و فقر مزیت‌های لازم و کافی اقتصادی موجب شد نه شرکت‌های خارجی، نه کنسرسیوم‌های داخلی و خارجی و نه حتی داخلی‌ها تمایلی به حضور در چابهار برای ایجاد یک قطب خودروسازی داشته باشند؛ مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بهمن ۹۶ در گفت‌وگو با تسنیم گفت: مذاکرات زیادی با چندین گروه و شرکت خودروسازی داشتیم اما هیچ‌کدام تمایلی برای شروع فعالیت در چابهار نشان ندادند؛ شرکت‌هایی که در خودروسازی دخیل هستند به دلیل حجم سرمایه‌گذاری که در این صنعت وجود دارد محاسبات دقیقی انجام می‌دهند و سپس شروع به‌ کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه چابهار بتواند به قطب خودروسازی تبدیل شود باید یک سری مزیت رقابتی داشته باشد که در حال حاضر فقط به دلیل نزدیکی به اقیانوس، مزیت دسترسی آسان به بازار را دارد و از دیگر مزیت‌ها که در واقع مزیت‌های اصلی و از ملزومات این صنعت هستند، محروم است.

کردی بابیان اینکه مزیت اصلی برای خودروسازی استقرار صنایع وابسته و تکمیلی است، گفت: بسیاری از قطعات و مواد لازم برای تولید خودرو از محصولات پتروشیمی و فولاد است؛ زمانی که این ۲ صنعت بزرگ در چابهار به وجود آید ما باید به سمت خودروسازی برویم چراکه اکنون باید همه‌چیز را از خارج بیاوریم که قاعدتاً این مهم می‌تواند در هر جای دیگری غیر از چابهار هم اتفاق بیافتد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تأکید کرد: با این تفاسیر ما هنوز هاب شدن چابهار در خودروسازی را از دستور کار خارج نکردیم و همچنان در حال مذاکره هستیم اما تاکنون سرمایه‌گذاری به دلیل اقتصادی نبودن تولید خودرو در اینجا تمایلی نشان نداده است.

شهاب خودرو در چابهار و در سال رونق تولید بال و پری جدید می‌گیرد

بعد از ۴ سال این دَر و آن دَر زدن و تلاش بالاخره یک شرکت خودروسازی برای حضور و تولید در چابهار تمایل نشان داد، شهاب خودرو یک شرکت خودروسازی با بیش از ۶۰ سال سابقه، وابسته به آستان قدس رضوی است که تمرکزش تولید و مونتاژ خودروهای خدمات شهری، اتوبوس و گاها کامیون و کامیونت است؛ شهاب خودور که می‌گویند پیکسوت خودروهای خدماتی است در سال‌های اخیر وضع خوبی نداشته و خبرهایی از کاهش قابل توجه تولید و تعدیل نیرو در آن منتشر شده است؛ سال ۹۶ برخی منابع از وضعیتی در آستانه ورشکستی در شهاب خودرو خبر دادند، با این اما گویا چابهار فرشته نجات شهاب خودور شده و شهاب خودرو قرار است در چابهار و آن و هم در سال رونق تولید بال و پری جدید بگیرد. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: مذاکرت جامع، کامل و جدی‌ای از سال گذشته با شهاب خودرو انجام شده و این شرکت تمایل جدی خود را برای حضور در چابهار نشان داده است.

عبدالرحیم کردی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: شهاب خودرو قرار است در چابهار فصلی جدید از فعالیتش را آغاز کند و پرتلاش و پرتوان در عرصه خودروسازی ایران در سال رونق تولیدحاضر شود.

وی تصریح می‌کند: فعلا از جزییات حضور شهاب خودور در چابهار و مقدار تولید آن نمی‌خواهم بیشتر صحبت کنم اما مذاکرات جدی‌ای با این شرکت انجام شده و به‌زودی قرارداد آن امضا خواهد شد.

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: شرکت شهاب خودور با توجه به تجربه پیشینش در صادرات خودروهای تولیدی خود از جمله اتوبوس‌های شهری، بیابانی و ماشین‌های مخصوص به کشورهای متعددی از جمله سوریه، ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان و لیبی می‌تواند برای صادرات مجدد و ویژه‌تر آن‌ها از طریق چابهار برنامه‌ریزی کند.

محمدعلی رحیمی‌نژاد می‌افزاید: دسترسی آسان چابهار به کشورهای آسیای میانه، چابهار را مستعد تبدیل‌شدن به‌قطب خودروسازی در وهله اول باهدف گذاری بر روی این کشورها کرده است؛ سالانه چیزی بیش از یک‌میلیون خودرو به کشورهای آسیای میانه وارد می‌شود و ازآنجایی‌که اولاً به‌صرفه‌ترین راه برای واردات راه دریایی است و بندر چابهار هم اقتصادی‌ترین بندر برای دسترسی این‌کشورهای محصور در خشکی به آب‌های آزاد است بنابراین چابهار بهترین گزینه برای این کشورها برای در وهله اول ترانزیت و در وهله دوم مونتاژ خودروهای وارداتی است که شهاب خودور می‌تواند روی آن تمرکز کند.

هرچه باشد، چابهار فعلا فرشته نجات شده، برای شرکتی نیمه ورشکسته که می‌خواهد در فصلی جدید از فعالیتش آن‌هم در سالی که رونق تولید است، پرتلاش و پرتوان چابهار را قطب خودروسازی کند.

گزارش از سیدامیرحسین عظیمی

انتهای پیام/ن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *